Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Ravnsborgs pædagogiske målsætninger

Ravnsborgs pædagogiske idealer.

I Ravnsborgs skal vi sikre et godt og udviklende børneliv. Derfor har vi udviklet pædagogiske ambitioner, formuleret som målsætninger vi stræber imod i vores pædagogiske arbejde.

Det pædagogiske grundfundament i Ravnsborg er systemisk. Børnenes adfærd er et produkt af deres omgivelser som de også gensidigt påvirker. Vores mantra er derfor nysgerrighed og en søgen på forståelse af det enkelte barns omgivelser. Der er aldrig noget galt med det enkelte barn, men med vores relationelle tilgang og pædagogiske tilrettelæggelse omkring barnet. Vi har og tør tage ansvaret. Alle børn rummer styrker og vores opgave er at sikre at børnene mærker vores forståelse og vilje til at få styrkerne til at vokse.

Alle børn har krav på at være en del af et meningsfuldt fællesskab, og det er fællesskabets opgave at understøtte inklusionen af marginaliserede børn, som bevæger sig i periferien eller helt uden for.

I Ravnsborg følger strukturerne børnene og ikke omvendt. Derfor vil vi så høj grad som muligt indstille os på fleksibilitet og altid være opmærksom på børnenes signaler og rette os til der hvor det er nødvendigt og gavnligt for barnets trivsel, udvikling, læring og dannelse. .  

Følgende kernebegreber sætter retning for vores pædagogiske arbejde.

Selvhjulpenhed

I Ravnsborg kan børnene selv - De skal bare lære det først. For at lære det skal de øve sig. Derfor er det et mål for Ravnsborgs børn at de får lov at prøve selv og at vi ser det som en vigtig del af vores opgave at lade børnene selv gå i kast med nye opgaver.

Vi forpligter os derfor til at være tålmodige og lade børnene selv mærke hvordan man gør. Vi understøtter og guider sprogligt, og er selvfølgelig opmærksom på barnets zone for nærmest udvikling, så vi forstår at skabe nogle omgivelser som udfordrer barnet i tilpas grad.

Tryghed

I Ravnsborg har vi et mål om at alle børn skal føle tryghed, når de er en del af vores store samt mindre fællesskaber. Vi forstår tryghed som en grundfølelse af ro og forudsigelighed, tillid og nysgerrig samt mod og videbegær.

Som middel for at sikre børnenes tryghed, forpligter vi os derfor på at skabe en positiv og stærk tilknytning til de børn som er en del af vores hus. Vi skal altid være nysgerrig på intentioner og gennem nysgerrighed søge en større forståelse af deres udspil i fællesskabet. Barnet skal mødes med tillid og en grundantagelse om at de altid gør deres bedste ud fra de forudsætninger de har og er blevet givet i vores fællesskab.

Selvom Ravnsborg er en større institution, skal børnene oplever nærvær i de små miljøer, og kende hverdagen i institutionen.

Evaluering

For at behandle alle børn ens, skal de behandles forskelligt. Derfor er pædagogik ofte svært og foranderligt i en hverdag. Børnene er i bevægelse, fællesskaberne er i bevægelse og verden uden for er i bevægelse. Derfor kræver det at vi er omstillingsparat og refleksive på vores metoder og strategier omkring børnene i de fællesskaber de indgår i. Vi har et mål om at vi løbende udvikler vores strategier og metoder i fællesskab og tør se os selv ”ude fra”. Vi anerkender at vi har brug for hinanden for lykkedes med opgaven, og at vi hver især kan bruge at få kastet lys på vores egne metoder og grundantagelser om børnene.

Som middel tør vi gå på opdagelse i vores egen og fælles praksis. Vi forpligter os på at indgå i evalueringsforløb og anvende praksisfortællinger som en del af vores udvikling. Jo mere selvkritiske vi er jo, jo bedre en institution udvikler vi sammen. Vi forpligter os på gensidig nysgerrighed og på at dialoger altid tages professionelt og med barnets udvikling, læring, trivsel og dannelse som omdrejningspunkt. Vores dømmekraft er vores vigtigste redskab, og den skal løbende evalueres.

Inklusion.

Alle børn kan i perioder komme på kant af fællesskabet, og enkelte børn har brug at blive støttet og guidet særligt for at blive en del af et meningsfuldt fællesskab. Positive, anerkendende og ligeværdige relationer til jævnaldrende har betydning for et barns trivsel og udvikling i øjeblikket og resten af livet. Derfor har vi i Ravnsborg som mål at alle børn skal have en betydningsfuld relation, samt en meningsfuld position i et fællesskab.

Derfor forpligter vi os på altid at være nysgerrig på de fællesskabskonstellationer, som opstår spontant eller kalkuleret og sikre at alle børn finder deres plads. Vi placerer inklusionsudfordringen i fællesskabet og ikke hos barnet, og ser de andre børns rummelighed som et vigtigt redskab i arbejdet med inklusionen. Vi forpligter os til at se verden ud fra barnets perspektiv, og understøtte barnet i udviklingen af sociale kompetencer og understøtte barnets forståelse af egen og andres handlinger.

Næstekærlighed

I Ravnsborg vil vi andres mennesker. Vi vil som mål arbejde med gavmildhed, omsorg og forståelse for andres menneskes væren i verden. Vi tror på at næstekærlige gerninger skaber ringe i vandet, og vi vil bidrage til et positivt og givende lokalsamfund. Mangfoldighed er en styrke.

Vi forpligter os til at indtænke vores lokalsamfund samt velgørenhed i vores pædagogiske projekter, hvad enten det er et besøg på det lokale plejehjem, eller indsamling af gammelt legetøj til mødrehjælpen. Vi forpligter os til at tænke vores næste ind i vores pædagogik og bidrage til børnenes forståelse af mangfoldighed og gavmildhed i et samfund.

Bæredygtighed

I Ravnsborg er bæredygtigt et gennemgående projekt. For os er det vigtigt at vores fremtidige generation forstår og anerkender naturen som en samspilspartner, der skal værnes om og respekteres. Vores mål er at en bæredygtig og naturbevidst tankegang bliver en central del af børnenes dannelse og at de forstår sammenhængen mellem vores adfærd og naturens balance. Børnene skal introduceres til bæredygtigt forbrug samt vores adfærds indvirkning på klimaet.

Vi forpligter os derfor på at arbejde målrettet med genanvendelighed, selvforsyning samt bevidsthed om forbrug. Vi skal aktivt opsøge muligheder for genanvendelighed, ved at arbejde med de materialer som er tilgængelige og har været i brug tidligere. Vi vil skabe rum for selvforsyning gennem planteprojekter samt dyrkning af grøntsager og krydderurter. Vi forpligter os til at lære børnene om ansvarlig produktion og forbrug samt lære dem at tage ansvar for vores fælles mål om bæredygtighed.

Legen.

I Ravnsborg skal der leges. Vi har et mål om at der skal være plads til børnenes selvorganiserede lege, hvor de selv kan sætte scenen for det fælles tredje, og dyrke det sjove og fantasifulde. Børnene skal lære at lege og guides og understøttes i deres narrative udvikling, så de løbende får en forståelse af andre og dem selv i forskellige kontekster.

De voksne forpligter sig derfor på at skabe rum og muligheder for legens udfoldelse og understøtte børnenes leg ud fra deres behov. De voksne skal rumme at, til tider, blot være tilskuer og bruge børnenes egen leg som et vindue ind i en bedre forståelse af de enkelte børn og de mønstre deres udspiller sig i relationerne.

Børnene skal opleve en hverdag med færrest mulige forstyrrelser og mest mulig plads til legen igennem hele dagen. Derfor har vi et mål om mest mulighed fleksibilitet igennem dagen, så børnene forstyrres mindst muligt og kan til- og fravælge aktiviteter mest muligt.

Fællesskaber

I Ravnsborg værner vi om vores fællesskaber. Alle børn har ret til at være en del af et meningsfuldt fællesskab hvor der både er rettigheder og pligter. Alle børn har ret til at blive set, hørt og anerkendt i ligeværdige relationer, men har også pligt til at sikre andre mødes ligeså. I Ravnsborg skal børnene I høj grad selv vælge deres fællesskaber og kunne bevæge sig frit og meningsfuldt rundt på institutionen. Vi skal sikre tryghed men også frihed til selv at vælge.

Vi forpligter os derfor på at bidrage til børnenes forståelse af ligestilling, demokrati og respekt, samt give dem en forståelse af at de også kan bidrage meningsfuld til andres trivsel og udvikling. Vi vil arbejde målrettet med organisering i små grupper, hvor vi søger at fordele os rundt i huset mest muligt igennem dagen, og tilbyde nærværende og fordybende aktiviteter, samt tilbyde rum til børnenes selvorganiserede lege.

Læringsmiljøer

I Ravnsborg skal fantasien have de bedste vækstbetingelser. Vores inde-og uderum skal give mulighed for udfoldelse, både fysisk og sjæleligt. Der skal være rum og tilbud til alle, og vi skal se muligheder frem for begrænsninger. Børnene skal ikke mødes af et ”nej” men af et alternativ.

Vi forpligter os til at indrette inde-og uderum med fokus på.

  • Mulighed for afskærmning og privathed, så børnene kan fordybe sig og lege uforstyrret.
  • Lade børnene løbende være medskaber af vores læringsmiljøer og give dem en stemme i udviklingen af Ravnsborg.
  • Sigte mod fleksibel udnyttelse af rum og materialer, så områder inviterer til forskelligartede lege og aktiviteter på forskellige tidspunkter.
  • Sikre rum i rummet, så vores ambition om små grupper bliver en intuitiv del af vores hverdag, da børnene kan fordybe sig og lege mere uforstyrret.
  • Sikre at børnene bidrager til udsmykningen af institutionen, så det giver børnene en samhørighed og tryghed ved Ravnsborg.  

 

Frederik Winding, Dagtilbudsleder i Ravnsborg